Bolest - jak ji zvládnout

Většina z nás už má vyzkoušenou jak fyzickou tak i psychickou bolest na vlastní kůži. A s s bolestí se nám moc dobře nežije. Dnes se pokusím o malý návod, jak se můžeme bolesti zbavit nebo ji alespoň zmírnit.

1. Léky

Ty působí omezenou dobu, pokud vůbec působí. Nemusím snad ani říkat, že zatěžují celé tělo a můžeme si vytvořit na nich i závislost. Přesto bychom neměli jejich negativní účinky přeceňovat. Je zcela rozumné spolknout nějakou pilulku, když nám hrozí, že se nevyspíme pro bolest zad, kloubů, bolest po vytrhnutí zubu... Jen je třeba si uvědomit, že léky jsou pouze berličkou a naše tělo se ozývá bolestí z nějakého dobrého důvodu. Je proto nezbytné najít příčinu naší bolestí a postupně pracovat na jejím odstranění. Ne vždy se však bolesti zbavíme za chvilku. Někdy to může trvat dokonce i měsíce nebo roky a v takových kritických situacích nám prášky proti bolesti mohou přijít opravdu vhod.

 

2. Pití vody a dostatečný odpočinek

Je nám zřejmě všem jasné, že nedostatek odpočinku bolest může zhoršit nebo i způsobit, takže dostatečný odpočinek ji naopak může zmírnit nebo odstranit. Ne každý však ví, že i dostatečné pití čisté vody nás může zbavit například některých bolesti břicha, či zmírnit migrény atd. Samozřejmě to nevyřeší vše, určitě nás ovšem pití vody nepoškodí. V případě bolesti by to měla být naše první pomoc.

 

3. Rehabilitační cvičení

V dnešní době má málokdo dost vhodného pohybu. Mnozí z nás sedí u počítače nebo ve škole a dokonce ani tomu, kdo manuálně pracuje, se dostatek správného pohybu nemusí dostávat. Je úplně nezbytné přesně určit, co a proč nás bolí, a podle toho zařadit do svého harmonogramu vhodný pohyb. Pravidelné cvičení nám může dlouhodobě pomoci, a pokud se jedná o typ, který je přiměřený našemu zdravotnímu stavu, nemáme důvod se bát nežádoucích účinků.

Může to být: 5 tibeťanů, jóga, protahovací cvičení, Falun Gong, Tai chi...

 

4. Meditace

Správně volená meditace (nejznámější je Reiki), ale i jakákoli relaxace, kdy si na sebe uděláme alespoň hodinu času denně, nám může pomoct od bolesti. Chce to klidné prostředí a trošku pozornosti, kterou sobě věnujeme. A někdy správná meditace dělá opravdu divy. Na to, abychom se zbavili bolesti, může dokonce stačit jen jedna. Většinou to ale trvá déle a je třeba mít s tím trpělivost. Meditace nemá žádné vedlejší zdravotní účinky. Pokud však máme prudkou bolest, tak zřejmě u meditace nevydržíme. Ten, kdo vydrží, má nicméně velkou šanci na úspěch - odstranění bolesti.

5. Alternativní techniky

Jedněmi z nejznámějších technik jsou: EFT, Léčebné kódy, Autopatie, RUŠ.... Nemají žádné vedlejší zdravotní účinky a působí komplexně, ale vyžadují naší sebedisciplínu. Někdy bolest zmizí rychle, jindy je zapotřebí delší úsilí a ne každý vytrvá.

 

6. Různé doplňky

Za účelem úlevy od bolesti můžeme použít i různé potravinové doplňky - vitamin D, C kolagenové přípravy aj. Je to ale vždy běh na dlouhou trať a účinek se dostaví až tak za 3 měsíce. Navíc nikdy předem nevíme, zda používáme ten správný, jež naše tělo dobře zužitkuje. Nejlépe je proto volit co nejpřírodnější produkty, jako je rybí olej atd. Na bolest lze také použít na několik hodin alobalový můstek. Na zlomeninu nebo akutní příhodu břišní to ale pochopitelně nepomůže.

V každém případě má bolest svůj důvod, který je nutné zjistit. Poté musíme na odstranění bolestí aktivně pracovat. Prášky jsou sice rychlé, ale pouze dočasné řešení. To samé často platí i pro operace. Abychom se bolesti zbavili nadobro, musíme vyřešit zdravotní problém, který ji způsobuje.

Jak zvládáte bolest vy?

  1. Zvládnu ji. 13
  2. S malými problémy. 7
  3. S velkými problémy. 12
  4. Jsem vyřízený-á. 9