Lítost - sebelítost

Emoce - jako jsou např. hněv, radost, smutek, strach, ale i lítost - jsou součástí každodenního lidského života. Zatímco radost patří k pozitivním emocím a naplńuje náš život optimismem a pohodou, a je to tedy velmi žádaná emoce, tak na druhou stranu lítost, strach a hněv jsou pocity, které nás bolí a o které nestojíme, ale i ony patří do našeho života a zcela je odstranit by vlastně nebylo vhodné.

Lítost v chronické podobě patří k těm nejdestruktivnějším emocím. Většinou ji prožíváme, když se cítíme na konci svých sil a už nevěříme ničemu a nikomu, ani sami sobě. Jednoduše jsme na dně a nebo se k němu blížíme. Vše vidíme jenom černě bez jakékoliv naděje. Dobrá zpráva však je, že je to jenom stav naší mysli, a ten se dá změnit, pokud sami budeme chtít. Dokážeme to. Nemusíme být hned šťastní, ale je důležité začít se malými krůčky vracet ke každodennímu životu, kde vše není jenom špatné. Těšme se ze slunného dne, z přítomnosti milované osoby, z dobrého jídla, z knihy.

Dlouhodobá lítost se ovšem může přehoupnout v charakterovou vadu. Tím mám na mysli typ člověka, který nedělá nic jiného, než se neustále lituje a jinak už žít neumí. V tomto případě je důležité zapracovat na svém sebevědomí, které nebývá příliš vysoké, aby se dotyčný dostal ze zakletého kruhu sebelítosti. Takový člověk si potřebuje nutně uvědomit, že ho sebelítost tlačí dolů a nikam jinam. Sebelítost mu nevytvoří nové přátelé a ani mu neukáže nové možnosti, které by se mohly v jeho životě objevit. Tyto příležitosti zůstanou před jeho zrakem ukryty. Stěží kdy dosáhne klidu a nastolí harmonii ve svém životě, pokud se budete věčně utápět v lítosti.

Tady je důležité učinit rozhodnutí ve svém nitru a vykročit vstříc lepším zítřkům ještě dnes, nejlépe v tuto chvíli. Žádná už nebude lepší. Začněme pracovat sami na sobě. Vzdělávejme se. Zajímejme se o druhé a pomáhejme jim. Tady platí zákon akce a reakce. Budeme-li sobečtí a bezohlední k druhým, sotva si pak někdo všimne nás, a už vůbec ne, když budeme potřebovat pomoc, a když tak to zřejmě nikdo nebude řešit.

Také si udržujme zdraví, protože ve zdravém těle pro negativní emoce nikdy nezbývá příliš místa. Věnujme se pravidelnému cvičení, vyváženě se vyživujme, pijme dostatek (3l) čisté vody, a nezapomínejme vysílat lásku k sobě i k druhým, pak se zřejmě sebelítost jako vada charakteru začne ztrácet z našich životů a my budeme konečně plnohodnotně žít.

Pokud by nás přece jen lítost někdy přepadla - stát se to může, protože občasná lítost patří do našeho žití - tak si můžeme pomoci například procházkou v přírodě, meditací, odpočinkem, Léčebným kódem, EFT, Autopatií a mnoha dalšími.

Máte sklony k časté sebelítosti?

  1. Ano. 201
  2. Někdy. 155
  3. Téměř vždy. 131
  4. Ne. 122

Novinky

Kontaktujte nás

ALTERNATIVE LIFESTYLE

Podskalská 1357

28002 Kolín

E-mail: !metodaeftvseznam.cz
Tel.: 702 425 733